دهاقين فراه از نبود بازار و سردخانه براى محصولات تربوز شکايت دارند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

دهاقين فراه از نبود بازار و سردخانه براى محصولات تربوز شکايت دارند

شهرفراه (پژواک،٢١جوزا ٩١): شمارى از دهاقین ولايت فراه، به علت حاصل کم و نبود بازار و سردخانه براى محصولات تربوز شان، هشدار دادند که در سال آينده، کوکنار کشت خواهند کرد.

فراه، بزرگترین کشت کنندۀ تربوزاعلی در سطح کشور شمرده ميشود و سالانه صدها تُن تربوز به ولايات ديگر و برخى کشورها صادر می گردد؛ اما دهاقين شکايت دارند که امسال حاصلات تربوز، کم بوده و بازار آن نيز سرد است.

آنان ميگويند که بنابر نبود سردخانه و مارکیت فروش، از حاصلات شان مفاد کافی نگرفته و حتی اصل مصرف خود را پوره کرده نمى توانند، از همين جهت در سال آينده مجبور خواهند شد که کوکنار کشت نمايند.

عبدالرووف باشندۀ قریه کوکشیب ولايت فراه ميگويد که امسال از ٢٠ جريب زمين، ٦٠ تُن تربوز حاصل گرفته؛ حال آنکه سال گذشته از آن٧٠ تن حاصل گرفت.

اين دهقان، به آژانس خبری پژواک گفت که امسال ١٥٠ هزار افغانی بالای زمينهايش مصرف کرده؛ اما بعد از فروش ١٢٥ هزار افغانی به دست آورده و ٢٥ هزار افغانى ضرر نموده است.

وى  افزود که زمينهايش را با آب چاه و توسط واترپمپ آبيارى ميکند و به علت مصرف تيل در جنراتور، چندان مفادى از حاصلات برايش باقى نمى ماند.

فعلاً در شهر فراه فی من (٥ کیلو) تربوز، هشت افغانی به فروش میرسد.

عبدالرووف گفت که اگرچه حاصلات تربوز را به ولایات هرات و کندهار صادر کرده و درآنجا فى من  ١٥ افغانی فروخته شده؛ اما به دلیل مصارف تیل موتر و... هیچ مفادی برایش نمانده است.

اين دهقان با انتقاد از اينکه ریاست زراعت در قسمت آبيارى، کود کیمیاوی و دواپاشی، با دهاقین کمک نکرده است، هشدار داد: ((اگرچه ميدانم که کوکنار حرام است، مگر مجبور ميشوم که سال آينده، بخاطرى که يک عايد داشته باشم، کوکنار کشت کنم.))

عبدالحمید "حمید" معاون شورای ولایتی فراه  نيز علاوه کرد که از چند سال به اينطرف، دولت به دهاقین وعده داده که سردخانه ایجاد میگردد؛ اما دهاقین به علت نبود سردخانه، متضرر گرديده و اين امر باعث خواهد شد که در آينده، دست از کشت تربوز و دیگر سبزیجات کشيده و به کشت کوکنار تشویق شوند.

اين درحالى است که لعل محمد عزيزى رييس مبارزه با موادمخدر فراه ميگويد: سال گذشته بيش از ١٧ هزار هکتار زمين، بيشتر در ولسوالى هاى ناامن مانند پشت رود، بکواه، بالابلوک، گلستان و خاک سفيد، کوکنار کشت شده بود که در جريان کمپاين، صرف ٦٥٠هکتار زمين تخريب گرديد.

معاون شورای ولایتی فراه گفت که درفراه، تربوز به مقدار وافر کشت میشود؛ اما قيمت آن به دلیل نبود سردخانه و مارکیت، نزول نموده و یا اکثراً پیش از فروش، خراب ميشود.

معاون شورای ولایتی فراه افزود: "اگر برای دهاقین تخم اصلاح شدۀ تربوز توزیع گردد و از طرف ریاست زراعت در قسمت سرماخوردگی و سایر امراض و آفات نباتی، با دهاقین همکاری و رهنمايی صورت بگیرد، حاصلات تربوز بهتر و بیشتر خواهد شد."

نوراحمد باشنده قریۀ دارآباد مرکز فراه که درحال جمع آوری آخرین باقی مانده های تربوز در زمینش بود؛ نيز از نبود مارکیت و سردخانه شکایت نموده، گفت  که امسال از ١٢ جریب زمين خود ٣٠ تُن حاصل گرفته است.

وی افزود که٤٠ هزار افغانی در زمينهايش مصرف کرده؛ اما بعد از فروش، توانسته است که تنها پول مصرف آنرا به دست آورد.

اين دهقان علاوه کرد: ((اگر در فراه سردخانه میبود، تربوزما برای فصل های آیندۀ سال، ذخیره میشد و به قیمت خوب به فروش میرسید.))

از سوى ديگر، رياست زراعت فراه ميگويد که امسال ميزان کشت تربوز، به تناسب سال گذشته کاهش را نشان ميدهد.

انجنیر محمد جعفر کاظمی آمر امور خدمات زراعتی رياست زراعت فراه گفت که  امسال در مجموع ٦٣١٠ هکتار زمين تحت کشت قرار گرفته و بطور تخمینی، از آن بيش از  دوصدهزار تُن تربوز به دست آمده؛ حال آنکه سال گذشته ٦٧٤٨ هکتار زمین تحت کشت بود و حدود ٢٥٠ هزار  تُن تربوز حاصل داد.

کاظمی، تربوز فراه را از نظر کیفیت و حجم در منطقه بی نظیر خوانده، افزود که  بطور اوسط، وزن هر تربوز  ١٢ کيلوگرام بوده وحتی دو سال قبل، یک تربوز در ولسوالی قلعه کاه، به وزن ٦٠ کیلوگرام هم به دست آمد و دهاقین آنرا بطور نمونه و تُحفه به مقام ریاست جمهوری دادند.

از اينکه حاصلات تربوز، بالاتر از مصرف این ولایت است؛ روزانه ده ها لاری بزرگ و کوچک حامل تربوز، به سایر ولایات انتقال و درآنجا به فروش میرسد؛ اما  رياست زراعت فراه، نگران است که اگر دهاقین به همین منوال متضرر شوند، از کشت تربوز در سال آینده منصرف خواهند شد.

در فراه معمولاً سه نوع تربوز به نامهای سفید، ابلق و سیاه  و بیشتر در قریه هاى مرکز فراه و ولسوالى های پشت کوه، پشت رود، بالابلوک و خاک سفید کشت ميشود.

آمر امور خدمات زراعتی فراه گفت که تربوز، علاوه بر ديگر ولایات، به ایران، هند و پاکستان نیز صادر می شود.

منبع علاوه کرد که پاکستان، تربوز صادراتی فراه را به نرخ ارزان خریداری کرده و در سردخانه ها نگهداری میکند و سپس در دیگر فصل های سال به قیمت بلند، دوباره به افغانستان صادر مى نمايد.

دهاقين ميگويند که بايد دولت، بند منطقۀ بخش آباد فراه را اعمار نماید که از آن طريق، اکثر باغها و اراضی زراعتی، تحت آبيارى قرار خواهند گرفت.

آمر امور خدمات زراعتی فراه، دليل عدم سردخانه را نبود برق کافی دانسته و گفت که  سردخانه، به انرژی برق قوی نیاز دارد، که این ولایت از آن محروم است.

مسوولان محلى ميگويند که سروى بند بخش آباد، در زمان حکومت سردار محمد داوود آغاز شد و سال گذشته، اعضاى شوراى ولايتى فراه و ولسى جرگه، دراين مورد با رييس جمهور حامد کرزى و وزير انرژى و آب در کابل ديدن کردند.

به گفتۀ آنان، رييس جمهور فرمان داده  که وزارت ماليه، بودجه را تخصيص بدهد و کار اعمار اين بند در سال جارى آغاز شود؛ اما  تا حال کار آن آغاز نشده که يکى از دلايل آن مشکلات امنيتى خوانده ميشود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب